Hela listan: Årets Sommarvärdar i P1 – DN.SE – Summer in the Radio

Hela listan: Årets Sommarvärdar i P1 – DN.SE.

Så är sommarens underhållning avslöjad…eller vilka som ska hålla i den i alla fall. Listan på sommarvärdarna i P1 är här.

Förr i tiden visste man lite mer – eller anade – vilka som kunde komma i fråga. Intressanta författare och berömda artister. Människor som hade något att säga och berätta om. Att ligga i hängmattan eller att sitta ute i trädgården med en kopp kaffe och lyssna på signaturen Sommar, sommar, sommar... ger fortfarande en sådan där känsla som inte går att beskriva. Visst har det med tradition att göra! Varje sommar.

Min absoluta favorit genom alla år jag lyssnat är Lars Ulvenstam. Mannen som var sommarvärd 22 gånger i detta program och som ofta avslutade det. Det var en sant högtidlig känsla att sätta på radion just den där sista gången, när jag visste att hans lugna, trygga stämma skulle ta hand om mig och låta mig föras bort i den sista ljumma sommarvinden.

Sommar inleds traditionsenligt på midsommardagen och i år sänds serien för 55:e gången. Programmet har sänts sedan 1959 i Sveriges Radio och idén kom från den dåvarande underhållningschefen Tage Danielsson. Denne briljante man som gick bort alldeles för tidigt.

– Det ska vara lätt musik med prat med mening i, sa Tage Danielsson till producenten Jörgen Cederberg, och därmed föddes programmet som blivit en institution i Sveriges Radio.

Från att ha handlat om väder,  praktiska råd och musik i en lättsam ton, utvecklades programmet till att på 70-talet bli politiserat, på 80-talet ganska kändisfixerat och på 90-talet mer samhällsorienterat. Genom det dryga halvseklet som Sommar sänts har ett stort antal personer pratat och valt musik och gett lyssnarna ett ofta personligt program – inte sällan med humor, närhet och eftertanke.

Och programmet har genom åren fått både ris och ros av lyssnarna. Kritiken har bland annat handlat om att värdarna har varit för förutsägbara, eller för kontroversiella, som i fallet med Annika Östberg. Hon sommarpratade 2010, strax efter att hon kommit hem till Sverige efter 28 år i amerikanskt fängelse, dömd för medhjälp till mord. Men det blev ett gripande program om hennes 28 år i amerikanskt fängelse och om hennes hemkomst till Sverige.

I år röstades Martha Ehlin fram av lyssnarna. Hon fick en livshotande diagnos när hon var i 30-årsåldern, och ska berätta om kampen för att överleva en femorganstransplantation. Som vanligt under senare tid är det inte så många kända namn på listan, men det brukar för det mesta bli bra ändå. Själv ser jag fram emot bland andra Annika Hagström, Malik Bendjelloul och Joey Tempest.

Länge leve radion!

 

There’s a Swedish radio program called Sommar (Summer) being sent every week from Midsummer’s Day throughout the whole summer. This program has been on the air every summer since 1959, and it’s totally addictive. When the music, the theme, Sommar, sommar, sommar…is on, many people in Sweden feel the magic – if you are lying in the sun or in your bed, if you’re having coffee or driving your car – it’s that magic wand you feel… sweeping you away…There’s nothing special with this tune, but to us, it says that summer is finally here. I think it’s a feeling of freedom in some ways, because most Swedes have their summer vacation then. Myself, I can see red strawberries falling down from above making a delicious splash in my bowl of milk!

A famous Swedish comic, writer and actor called Tage Danielsson started this program and since then it has developed into something close to our heart, our Swedish heart. Actors, authors, singers, artists – even politicians (with charisma…) might be asked to host one of the programs. And, it’s a great honour being asked. If you are asked, you do not say no. Humour, heart, warmth, sympathy and wisdom of life are often characteristics for the content of Sommar.

My absolute favourite host through all these years is  Lars Ulvenstam. He was in fact one of the hosts for 22 summers! His soft, friendly voice became special to many of us, and as he often hosted the very last summer program, it was a solemn moment when the radio was turned on. I would say, he represented a kind of, what we today call mindfulness.

So – above is the list of hosts for this summer! Personally, I’m looking forward to listening to the journalist Annika Hagström, the Oscar winner Malik Bendjelloul and the old rock band leader for Europe,  Joey Tempest.

Survey: Australia the ‘lucky country’ for a better life – CNN.com

Survey: Australia the ‘lucky country’ for a better life – CNN.com.

Så ligger återigen Australien i topp som det lyckligaste landet i världen att leva i. Sverige kommer som nummer två och Canada som nummer tre. I topp tio återfinner vi både Norge, Danmark och Island också av de nordiska länderna.

Det är OECD som listat enligt ett antal kriterier. Det tål att fundera på…

Mors Dag – Mother’s Day

Mors Dag – Mother’s Day har vi firat idag i Sverige. Blomman framför andra i vår familj är liljekonvaljen. Varje år sätter jag denna dag en bukett på min mormors grav. Hon älskade liljekonvaljer.

Min egen mamma får andra blommor, eller en flaska med något gott. Av barnen (ungdomarna) får jag numera ”bara” en kram och ett grattis. Studenter är fattiga…men rika på kärlek.

Mother’s Day was celebrated earlier in May in other parts of the world – but in Sweden it is today. My grandmother always loved Lily of the Valley, so she still gets them from me every Mother’s Day. My own mother is given other flowers or a bottle with something tasty. Myself, I tend to get greetings and hugs…students are poor but rich in love!

Konvaljer med skuggor 002

Travel theme: Pathways

Stigar – vad är mer lockande i livet? Inte mycket, tycker jag. De lockar och drar, och jag vill bara följa dem och se vart de leder… Så många gånger tänker jag så, men nästan lika många gånger stannar det vid tanken. Säkert hade mitt liv varit helt annorlunda om jag oftare hade kunnat släppa på av tiden och bara följa… mina tankestigar. I verkliga livet också.

Se alla fantastiska stigar som väntar på dig hos Ailsa – klicka på länken! Och – själv bjuder jag på några av de vackraste jag vandrat. Jag hoppas att de fortfarande vindlar fram över dessa fantastiska öar.

Ailsa (Where’s My Backpack?) is a master of finding new, interesting topics for everybody to join in with their interpretations. This time the topic is a favourite of mine – and I guess many more of us feel the same – Pathways.

Many beautiful entries are to be found at her place – just click the link and stroll along some of them…just follow and let the end be a surprise. At least for me, this is the thinking going on in my brain when I find a new path…

Follow me on some of the most beautiful paths I have walked. I hope they are all still winding their way there on these lovely islands.

Weekly Photo Challenge: In the Background

Anvisningarna för den här veckan var lite svårbegripliga…åtminstone om man, som jag,  varit mestadels förlagd till sängen hela veckan och inte hunnit komma i form. Kort sagt skulle man fotografera någon eller något som skulle varit i förgrunden men hamnat i bakgrunden – eller tvärtom…?

For this challenge – In the Background – I had to read the instructions at least twice. And I’m still not sure if I got it right?

Anyway. This is a photo of me (some buildings, a globe (?) and a street lamp) taking a photo of the street lamp shown in the picture. I was not supposed to be in the picture, but I somehow got a lot more than I asked for. I think it came out rather understandable anyway, but what the main thing is here – I’m not sure about. What I’m sure about, is, that this is Beijing.

Kina och tågresan till Tibet 2009 149

Kastanjeflickor – Chestnut girls

Kastanjen, jag ville fånga den – nära. Men icke. Det blåste och den bara dansade iväg hela tiden, så jag gav upp. Bilderna, när jag tittade på dem, visar faktiskt en rad dansöser som svänger sina kjolar och visar upp sina långa ben. Eller vad säger du?

I wanted to catch the chestnut flowers in a close-up, but it seemed impossible. The wind made them dance away from me every time I tried, so I had to give it up. The pictures, when I look at them, truly shows the ballet girls, swirling their fluffy skirts and showing off their long-legged beauty. Or, what do You think?

Vid ridhuset och kastanj 011

Wild Weekly Photo Challenge: Hiking

A completely wonderful way of living in the great outdoors – from LetsBeWild this week – Hiking!

In my family we are all avid hikers – the dogs too of course… My photos were taken in Norway and Sweden, before Totti was born. He would have loved it being there with us.

Mina pelargoner – Pelargonium

Ett galleri av de pelargoner som blommar hos mig just nu. De fick en liten märklig start eftersom huset var inplastat så länge. Vissa har blivit lite taniga och vissa är sena i blomningen, men jag hoppas att de kommer igen under försommaren.

This gallery shows the pelargonium flowering in my house at the moment. Some are a bit late and some a bit thin – I think because of the plastic bag we lived in for so long. I hope they will recover during summer.

Så har man fyllt 5 år! 5 years today – a grown man!

Så har man fyllt fem och bör väl vara vuxen! Dagens överraskning blev inte riktigt vad jag hoppats på … men, jag visade med all önskvärd tydlighet hur en vuxen man tålmodigt väntar på att få gå ut! Bad – blev det först! En annan har ju en förmåga att rulla sig i förbjudna saker…

Tårtan får ni inte se, för den försvann i ett enda slurp.

So, today I have turned 5 – a grown man! My mistress said I had to take a bath – calling me ”Stinky” and all… (Oh, she loves me anyway, I know…) …I have a certain talent for rolling in the wrong things… I had to wait quite long before going out, because of all my pretty curls – they had to get rather dry first. Then my master took me, because my mistress has caught a dreadful cold. I hope to show you the patience of a grown man here.

The cake though, you will not see…it disappeared within seconds so no photo was taken. Tasty though. And Only for ME!

Min vän – My friend

Jag har en kär vän, däruppe i skogen, och varje år fotograferar jag honom många gånger – i alla årstider. Han är fårad och ålderstigen, men så skön ändå. Han är absolut en han, det har han själv talat om för mig.

Tidigt om våren, innan snön riktigt är borta, är han nog som vackrast. Då är den lilla gläntan öppen och han visar sig i all sin prakt. Bakom honom ligger den fallna delen av stammen.

I have this dear friend, who is still standing after all these years since he lost parts of his trunk. I talk to him very often – at least once a week. When I was a child he was in full splendour, this giant beech. Now he is old and wrinkled, but very wise and still beautiful. He is a he, I know, because he told me so himself.

In early spring he is at his best. The little glade, where he is standing, is open to light and sight. Behind him you can see the fallen parts of him.

Skogen är nere 6 april 046

När sen försommaren blåser in försvinner han i en sky av grönt. Under högsommaren syns han inte…

When summer winds start blowing, he is almost hidden in the lush green. In July he is impossible to see if you don’t know where he should be..

Vårfika och blommor i Vanneberga 035

Visst är han vacker ändå, men jag tror att han känner sig lite i skymundan för all grönska.

I think he might feel a bit in the background of all the greenery.

Hösten 2012 igen 018

När hösten kommer står han där i gläntans trolska ljus – och jag vill aldrig lämna honom…

When autumn arrives, he becomes an enchantment, standing in the pale, low sunlight – and I never want to leave him…

Skogspromenad v.8 2012 019

När alla löv har ramlat och vintern är här, kommer han i en annan dager. Han ser nästan slankare och högre ut. Han ”äger”, som ungdomarna skulle säga.

With winter coming and all the leaves gone, he seems to grow and look taller and more slim…

Vinterpromenad 2009 109

Snörika vintrar är det svårt för oss att träffas. Snöskor har jag inga när inte kängorna räcker till. Ändå försöker jag pulsa mig fram till honom för att se att han är där.

If there is much snow, it’s difficult to come and see him. I often wonder how he is doing and worry about him. I try my best to force the snow to be sure he is still there.

Skogspromenad v.8 2012 018

För att få en lite bättre uppfattning om hur stor han verkligen är, tar jag med denna bild. Jag brukar klappa om honom och prata med honom om att han ska stå kvar länge än. När höststormarna viner och vintern sen blir hård blir jag alltid orolig att han ska falla. Men, den allra översta grenen i toppen – den som växer ganska rakt uppåt – den lever fortfarande och grönskar varje år.

My final picture is taken a bit closer, for you to maybe understand how big he is. Every year I am worried that he will fall, but I try to persuade him not to. His top branch is still alive so his roots are not totally gone. I’m looking forward to seeing him again next week.