Weekly Photo Challenge: Future Tense

Framtiden – ja, vad vet vi om den? Hopp och önskningar om den kan vi ha, men vi kan aldrig veta vad den bär med sig. Hösten 2011 hade Wanås slott Yoko Ono på besök. Hennes utställning innebar att du fick vara delaktig, och egentligen var det du själv som gjorde utställningen. Hon hade bara försett oss med ramarna för den.

Unga träd fyllda av våra önskningar och förhoppningar inför framtiden – det kändes mäktigt.

Two years ago Yoko Ono had an exhibition at Wanås Castle,  close by where I live. Every year they have great outdoor exhibitions and they are often interactive. This time we could write down our hopes and wishes for the future and hang them in rows of young trees. It was a silent morning and the sun was just peeping through from the raindrops fallen.

Be sure to visit all the other entries this week at WordPress: Future Tense!

Konstigaste boktiteln

BBC News – Goblinproofing wins Diagram Prize for oddest book title.

Ja, vad ska man säga…men jag anser att humor kan man inte få för mycket av. Det här är ju en form av smart marknadsföring också. The Curious Incident of the Dog in the Night-Time är också en intressant titel, och jag har själv läst denna mycket tankeväckande bok. Den är skriven av Mark Haddon och ur den 15-årige Christopher John Francis Boones synvinkel. Förmodligen har han Aspergers syndrom eller liknande och ställs inför smått oöverstigliga problem för att lösa gåtan med den mördade hunden. Oerhört tänkvärd. Författaren gör ett lysande trovärdigt porträtt av hur en ung kille med detta problem kan resonera med och övervinna sig själv.

Jag borde väl åtminstone bläddra lite i Goblinproofing också…

Curiousincidentofdoginnighttime.jpg

Gyllene morgon

En gyllene morgon kan få fötterna att lyfta från marken och föra mig gott framåt inför dagen. Jag tror att de flesta kan känna det så, somliga dagar.

A bright and sunny morning can make me soar,  fill my heart and soul with joy and peacefulness – give me strength to meet the day.

Searchig for Spring in Lund 006

Allra helst ska jag vara ensam och det ska vara alldeles stilla. Ingen vind, inga ljud. Lund är en fin sådan stad, för trots att det är en stad blir jag inte så störd av trafiken. Det är mest ljudlösa cyklar. Den här dagen blev jag dock omkörd av någon cykel med extramotor – antagligen fanns den där för att cyklisten enkelt skulle kunna föra framför sig den lilla vagnen med ett barn i.

I want to be alone in the early hours of stillness, no wind, no sound. Lund is such a bright and beautiful city, because even if it’s a city I don’t get much disturbed by the traffic. Bicycles mostly, like a mini Beijing of old, but they pass you without a sound – maybe a tingling little bell only.

Searchig for Spring in Lund 016

Min vandring förde mig förbi några av mina gamla institutioner, och UB förstås. Vackra byggnader som fortfar att ingjuta respekt och vördnad. Och tacksamhet. Deras innehåll har fått mig att växa som människa.

Det blev en fin morgon.

My morning walk led me by the paths of old and I passed my institutes where I studied for so many years. The buildings are still awe inspiring and make me grateful for those years, helping me grow as a human being.

This was indeed a golden morning.

Searchig for Spring in Lund 038

Weekly Photo Challenge: Lunchtime

Lunch på språng…nästan värre än vanligt. Men god nog att hålla mig vid liv resten av dagen! Det är så att det som inte blir gjort i skolan före påsk – det blir inte riktigt gjort. Så tiden just före påsk är hektisk. Sen har ju skolverket påpassligt nog lagt alla nationella prov samtidigt, samt utökat antalet prov med minst en tredjedel de senaste åren.

The WordPress Weekly Photo Challenge had me chasing some beautiful lunch tables...but. These last few weeks before Easter are just smacked with work and students wanting to finish old tests and help polishing for new ones. National tests are all over the place and then we had a dear collegue dying on us. Just like that – totally unexpected.

So, my inconspicuous lunch today…can you even find it? I hardly could – and I had to eat it standing…

lunch 001

Where did I put it now…lunch 002

…and what was it really? At least far from the flashy candle lit ones I prefer…

but good enough to help me through the day!

Vattenhallen

Searchig for Spring in Lund 050

Vattenhallen är trevlig att besöka när man är i Lund på naturvetardagarna. Fiskar har förstås aldrig varit någon större förtjusning för min del – förutom på menyn förstås. Men, den här och hans kompisar simmade omkring i en stor cylindertank och tittade lika mycket tillbaka på mig som jag tittade in på honom.

Science days in Lund for our students. I love them. Fishes are not my cup of tea though – if they are not on the menu of course… But, this one and his friends were swimming around in a big tank – and he was watching me just as much as I was watching him!

”Searching for Sugar Man” – a masterpiece!

Searching for Sugar Man är ett måste för alla att se! Storyn är outstanding och Rodriguez röst och texter är något långt utöver det vanliga. Man vill mena att han är bättre än Dylan. Rösten är definitivt makalös och någon jämförelse med Dylan kan inte göras…Dylan når aldrig upp till Rodriguez! Att Rodriguez aldrig blev en megastjärna är omöjligt att förstå. Största anledningen måste vara att världen helt enkelt inte var mogen för honom…

Denna dokumentär är helt otroligt välgjord och bär hela vägen fram. När eftertexterna rullar klarar man inte att resa sig upp utan sitter kvar helt uppfylld av filmen – och av mannen Sixto Rodriguez. Fantastiskt arbete av Malik Bendjelloul som är så välförtjänt av sin Oscarsstatyett. Även om det har diskuterats varför han utelämnat delar av Rodriguez karriär, så kan detta ändå både förklaras och förlåtas. Bendjelloul har gjort ett enastående arbete med dokumentären och byggt den så att spänning och känsla ständigt stegras. Ingenting behöver filas på mer här – det vi ser är helt enkelt ett mästerverk. Och – om det är möjligt ska jag köpa Rodriguez plattor. De bör ges ut på CD efter det här.

Wild Weekly Photo Challenge: Spring

Jag åkte söderut för att leta vårtecken…och det här är vad jag fann! Dessutom hörde jag lärkan, som väl lurats hit av de 10-12 plusgrader vi hade i veckan. Tyvärr lär hon inte klara av nästa veckas snöstorm och minusgrader (- om SMHI får rätt). Det dröjer innan våren är här. Man får njuta av dessa soliga stunder, som idag!

I went about 100 kilometres south of my home town – in search for Spring. Not only because Spring is this week’s challenge for the online magazine LetsBeWild, but because I really want to find some signs of its arrival. This winter has been a long and tough one, and unfortunately we are expecting hard winds, -18 C and another 20-30 centimetres of snow next week.

So, these are my findings from Lund and from places more close to home…I also heard the lark singing! Poor lark next week, though, as they nest on the ground she will most certainly freeze to death. Migrating birds are often fooled by temperatures here of up to +10 C, and venture over the sea. Sometimes they are lucky, but obviously not this time.

Weekly Travel theme: Green

Grönt har nog varit temat någon gång tidigare, fast inte hos Ailsa. Så det gällde att leta fram nya bilder…och någon grönska har vi inte här ännu i alla fall. Island ligger ju ännu längre norrut än vi, men även denna kyliga ö bjuder grönska när vår och sommar kommer.

Ailsa on Where’s my Backpack? has suggested Green as the theme – and that’s what we are all longing for here up north! No green here yet though…but I was thinking, even Iceland (further north)has got green landscapes when the sun is a bit warmer. So, this is what we are waiting for!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Island har otaliga, fantastiskt vackra vattenfall, som kastar sig utför klipporna. Gröna kullar beledsagar dem.

Iceland has got numerous fantastic waterfalls, and green, green hills.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De stora lavafälten ser mjuka och sköna ut att vandra på – men för ditt eget bästa ska du låta bli det. Här under all den fina, gröna mossan och lavarna kan enorma hål gömma sig. Ett litet felsteg och du störtar ner, kanske flera hundra meter.

The giant lava streams are dangerous to walk on – you should not even try. The beautiful, green moss and lichen might hide gigantic holes that will send you down, maybe several hundred metres…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Humor har de, islänningarna, trots att de är hårdföra. Någon har klippt gräset däruppe… lutningen i procent kan man bara gissa.  Men ett grönt, skönt leende är väl det vi alla väntar på!

Sense of humour is not lacking on the island… who’s been mowing the lawn up there? Anyway,  the result is a big green smile! Just what we need this cold, white spring.

Mille 11 år idag

Grattis till oss som har fått ha en så fantastisk kille som Mille hos oss alla dessa år! Få personligheter har väl så väl gjort skäl för sitt namn som han…Bonebreaker´s Ferrari. Namnet Mille stämmer också ganska bra – han fick det dels för att han är italienare och dels för att han verkligen är en på miljonen.