Mina fönster mot slutet av januari brukar domineras av vaknande växter och blommande orkidéer. Vi tar en liten tur genom blomsterlandet!
Tankar
Rosor i mitt fönster
Nu börjar det!
Nu lever det upp så sakteliga i mina fönster. Ljuset strilar in mellan gardinerna och till och med solen har tittat inom ibland. Flera phalaenopsis blommar och andra växter är också på gång. Efterhand som ljuset återvänder blir fönsterbrädorna allt mer intressanta att gå över. Förhoppningsvis kommer blomsterglädjen att smitta av sig till en skötare med trötta livsandar…
Guldbaggarna 2013 – DN.SE
Som väntat: ”Äta, sova, dö”!
Les Miserables
Twenty seven years ago I watched the first performance of Les Miserables at the Barbican directed for Cameron Mackintosh and the Royal Shakespeare Company by Trevor Nunn and John Caird.
Colm Wilkinson originated the role of Jean Valjean and it seemed wholly appropriate that Wilkinson should play a small but vital part in the picture. Hooper cast him as the Bishop of Digne who shows Valjean uncommon kindess telling him, rather singing to him, ”I have bought your soul for God!”
viaLes Miserables first review: Hugh Jackman gives the screen performance of his career | Mail Online.
Med en sådan kommentar som ovanstående vill jag börja mitt inlägg om Les Miserables. Jag var nämligen också där i London – för så många år sedan – och blev så fantastiskt tagen och imponerad av föreställningen och av just Colm Wilkinsson som Jean Valjean. Vilken röst! Vilken styrka och vilken föreställning! Jag minns att jag vacklade ut och tyckte att jag aldrig sett något så starkt.
När så Victor Hugos roman skulle upp på vita duken, med sång, ville jag först inte se den. Jag var rädd att förstöra minnet av denna fantastiska föreställning jag såg som ung. Men, plötsligt satt jag ändå där bakom ratten på väg in till närmsta stad för att se den, Les Miserables. I ärlighetens namn var anledningen till stor del den att få se Hugh Jackman i denna paradroll. Han är en av mina favoritskådespelare när det gäller att vara en MAN. Jackman är en MAN i alla bemärkelser. Jag hade också läst att han var fantastisk i denna filmroll – vilket jag väl kunde föreställa mig. Hans personliga styrka och resning, ödmjukhet och stil gör honom som klippt och skuren. Men sjunga? Jo, jag hade läst att han var fantastisk på det – också.
Hugh Jackman och Anne Hathaway (Fantine) samt Eddie Redmayne (Marius) gör lysande både skådespelar- och sånginsatser, men det finns fler. Den ende som var något medioker var Russel Crowe (Javert), men helt OK. Och, de sjunger live, i extrem närbild. Inget fusk här…istället kryper smärtan och glädjen, orden och tonerna in under huden på dig. Strålande! Naturligtvis kändes det också speciellt att få se Wilkinson igen, även om han inte hade något stort sångnummer den här gången.
Om du läst romanen eller sett teaterföreställningen förut så tveka ändå inte – gå och se den här filmen! För de fantastiska skådespelarprestationerna, för känslan, för de fina rösterna, för storyns styrka, för att den är en klassiker i ny tappning………och för Hugh Jackman!
Weekly Photo Challenge – Beyond
”Bortom” är veckans utmaning från WordPress. Jag har tre förslag, och jag älskar dem alla. Så många minnen är förknippade med dem.
Den första bilden är tagen från en bro på väg upp mot Pyrenéerna. Den andra är från Salvador Dalís hem i Figueras och den tredje någonstans på väg mellan Gyantze och Shigatze i det inre av Tibet.
This weeks photo challenge ‘beyond’ asks us to look beyond the obvious focus. My three suggestions are all about art and nature.
The first one was taken from a bridge somewhere on the road to the Pyrenées. The second one is from Dalís Figueras and the third and last photo was taken somewhere between Shigatze and Gyantze in Tibet.
Weekly Travel theme: Up
Upp är Ailsas uppmaning till oss denna vecka. Upp kan naturligtvis innebära många saker, men jag tar bara med några av mina favoriter…
We need to look up...and here’s my entry for this funny theme from Ailsa’s Where’s my backpack?
Wild Weekly Photo Challenge: People in Nature
För två veckor sedan vann mitt foto på den gröna väggen i Madrid – vilket jag blev mycket glad och mycket överraskad över! Den här gången handlar det om människor i naturen, hur vi interagerar och hur vi njuter av den. Människor njuter av så olika saker – här kommer några av mina!
This week’s LetsBeWild photo challenge is all about how we interact with nature and really feel alive doing it – people in nature.
First of all I would like to say Thank You so very much for choosing my green wall in Madrid as the winner two weeks ago! I was surprised – and Very honoured and happy about it! For this week I had to choose more than one photo…






Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.