Wild Weekly Photo Challenge: Mountains

Första gången i mitt liv som jag såg bergen, då var jag 18 år gammal och åkte med pojkvännen genom Europa. Grossglocknervägen sitter fortfarande etsad i minnet och tydligt på näthinnan. Hänförelsen andas inom mig än idag.

Jag är uppvuxen på landet, i platta Skåne, och även om jag åkt över just Grossglockner fler gånger sen 70-talet, så … denna första gång var en fantastisk upplevelse för mig. Ju äldre jag blir desto mer tunnsått är det faktiskt med hänförelse. Säkert känner många igen sig i detta…av naturliga skäl.

I årets nationella prov för gymnasister kan man läsa om 90-talisterna och deras drömmar om det ”lilla” livet , ”Svenssonlivet”. Dessa ungdomar släpades runt i Asien redan som dagisbarn – och kan den sortens vagabondliv på sina fem. Nej, det är det ombonade och mer stilla livet som, enligt forskarna, lockar den generationen. Även om jag kunde anat detta, så blir det något av en knockout när jag tänker på att mina egna barn är 90-talister och har åkt med oss ut i världen sedan de var under året. Och vi åkte mycket varje år – och allt längre bort.

Mina barn åker dock fortfarande – fast själva, och långt bort. Om de drömmer om det lilla livet? I slutänden, säkert. Eget hus och täppa, kanske familj – i alla fall hund!

Och bergen? Det blir en skön kavalkad från fantastiska Tibet i Himalaya.

Mountains – don’t we all love them? I was 18 the first time I saw the mountains. Raised in Skåne, Sweden, I had never seen anything like it – Grossglockner in Germany. My boyfriend and I went on our first trip together through Europe, by car. These mountains were stunning and we could throw snowballs and watch the sun go down behind those glittering giants. I still remember it – that totally enchanting feeling. Sadly enough those totally enchanting moments are not that frequent anymore as you grow older. I think many of us agree on that. From completely natural reasons.

Today’s national test for High School students talk about how young people, born in the 1990’s, as only kids were dragged through Asia by their parents. So, they are now dreaming of a future  comfortable family life – nothing else. They already know about that vagabonderie they had to go through as small children.

A minor shock hit me when I recognized that my own children, born in the 1990’s, also were dragged through the world with us from an early age. Now they travel the world on their own, but I guess they too dream of a quiet family life in the end. House and garden – and at least a dog!

And, the mountains. Well, some enchanting moments we had, the whole family, in the Himalayas and Tibet. Pictures cannot show the feelings we shared, but the beauty of the landscape was beyond magical and something I will never forget.

Family!

Det där med utmärkelser är egentligen inte min grej, men här blev jag nominerad av Scrapydo och Trompie till en som inte gick att tacka nej till…WordPressfamiljen. Den är jag ju med i sedan i höstas! Inga konstiga svar på konstiga frågor kräver den – bara nominering av några bloggare som visat familjekänsla och fått mig att känna mig välkommen! Det skulle kunna vara hur många som helst – alla jag följer absolut, men här har jag plockat fram de som varit med alldeles från början och som jag känner mig lite extra hemma med.

I’m not in to awards and the time consuming process of fulfilling …but, this time it was not time consuming and not possible to say no! My dear friend Scrapydo (and sweet Trompie) nominated me for the WordPress family award.

wordpress-family-award

Thank you so much! This is a very amusing and  inspiring blog to visit!

The following “rules” go with the award

1. Display the award logo on your blog.

2. Link back to the person who nominated you.

3. Nominate 10 others you see as having an impact on your wordpress experience and family

4. Let your 10 Family members know you have awarded them

5. That is it. Just please pick 10 people that have taken you as  a friend, and spread the love

I now award 10 people, (though many more would fit in here…)in alphabetical order,  for this brand new award:

http://mariayarri.wordpress.com

http://mygulitypleasures.wordpress.com

http://mywordwall.wordpress.com

http://oilpastelsbymary.com

http://playamart.wordpress.com

http://thenicethingaboutstrangers.wordpress.com

http://theurgetowander.wordpress.com

http://toffeefee.wordpress.com

http://vackrare.com

http://vatelechuza.wordpress.com

My special extra family award nominations go to:

http://adinparadise.wordpress.com

http://ceeslifephotographyblog.wordpress.com

Weekly Travel theme: Contrast

Kontraster är ett intressant ämne. Mitt bidrag handlar om byggnader i olika storlek och form, mörkt och ljust, högt och lågt – och om religion, fattig och rik.

Ailsa’s travel theme this week is Contrast.

My personal interpretation consists of…contrasts. Buildings from different angles and in different shapes, light and shadow, tall and short, religion – rich and poor.

Weekly Photo Challenge: Up

Idag hade vi en sådan där ganska stilla, mild och solig vårdag – en sådan vi alla längtat efter så länge. WordPress utmaning den här gången är Up – upp. Som jag ser det finns det inget som symboliserar detta mer än allt som spritter och tränger sig upp ur jorden just nu. Allt från blåsippor som tittar ut därunder löven ifrån, till min stackars scilla som förfrusen och full av murbruk trotsar alla motgångar. Påskliljorna fick jag ner på knä och under cotoneasterbuskarna för att hitta. De hade inte orkat upp mer än några centimeter och värmde sig tryggt under grenar och gamla löv, med nästan bara huvudet ovan jord.

På cykelturen med Totti var hästarna ute och en liten ponny betade sig sakta fram i riktning mot oss. Väl framme vid stengärdet såg jag hur väldigt liten hästen var. Men naggande god. Jag böjde mig ner för att han och jag skulle kunna se varandra i ögonen utan att han skulle behöva titta upp på mig. Det kändes bättre så!

I guess we are all very happy – in this northern hemisphere – that the light now is returning and many things hidden in the ground are coming up. Today was one of those mild and less windy days of delight. Every living thing gets the feeling that WordPress challenges us with...up!

Äntligen är våren här! Finally Spring!

Nu blommar de flesta vårblommor där ute och inomhus börjar hoyan och pelargonerna att slå ut. Pelargonen är en trogen vän som man aldrig tröttnar på. Den finns i ett otal varianter och jag har tidigare skrivit om pelargonens historia och min historia med pelargonen. Just nu blommar min älsklingspelargon Alveston igen – och den är en mycket tacksam sådan. Ny för i år är den orangeröda Bob Newing, som dessutom har mycket dekorativa blad. I knopp står Toscana Magnus,  Fireworks Pink, Avenida Mosaic purple och vit Mårbacka. Phalaenopsis blommar i olika varianter året om.

Andra härliga vårtecken idag var tranparet som troget spatserar på ängen när jag kör till arbetet. På hemvägen njöt hjortarna av kvällssolen långt därute på ängen.

Agentur raggade vid anorexiklinik – DN.SE – This makes me sick

Agentur raggade vid anorexiklinik – DN.SE.

Hur sjukt får vårt samhälle bli? Ingenting förvånar längre. Vi har överfall på unga, gamla och handikappade – både på stan och i hemmet. Kan det bli värre? Finns det fler gränser att överskrida?

Dagens artikel om unga anorektiska flickor som blivit uppraggade av modellagenturer utanför rehabiliteringskliniken äcklar mig.  Var finns etik och moral? Dessa flickor kämpar för sina liv – och ett modellerbjudande kan mycket väl istället innebära ett snabbt slut på livet.

Men, Vem bryr sig?

Today’s news said that young anorectic girls had been offered model jobs when they were walking outside their medical treatment centre. Where’s our ethics? Where’s sympathy and empathy gone? These young girls are fighting for their lives – an offer of modelling might as well kill the young women instead. This makes me sick.

But – Who cares?

 

Gladan – the Kite

Tack för alla fina kommentarer angående den glada vi hittade i skogen i lördags. Tyvärr fann veterinären idag att det var något fel på vänster vinge, vilket gjorde att man bedömde fågelns utsikter för små för framgångsrik jakt och födosök. Om du ska släppa en rovfågel måste den vara på topp – annars kommer den att långsamt svälta ihjäl. Vi får lita på denna bedömning och jag hoppas att han nu svävar högt där ovan i en annan och bättre värld – lika fantastiskt ståtlig som jag vet att han varit här hos oss.

Det var en fin upplevelse och jag är glad att ha varit med så att han fick en andra chans. Stort tack till fin hjälp och stöttning av KFV.

Thank you so much for your supporting comments about the great kite – unfortunately the vet today found that the kite’s left wing was not good enough to let him go. If you are to release a bird of prey, it is more than essential that he is fit for hunting and finding food. The alternative is a slow death from starvation. I hope he is now soaring up high in an even more beautiful sky – looking just as magnificent as I know he was down here.

This was a great experience and I am so grateful that I could at least help give him another chance. Thank you for being there, KFV, with your fantastic game keepers!

Gladan – The Kite

Helgen som gått var omtumlande. Våren kom till Skåne, med värme – äntligen.

I skogen, på lördagen, såg jag något som verkade vara fjäderpennor sticka upp en bit från stigen, under en stubbe. Mille sprang dit och vi kunde se att det inte var en flisig stubbe utan verkligen en fågel. En rovfågel. Den låg fastklämd under stubben med vingpennorna på höger vinge uppstickande. Jag undrade hur den arma fågeln kunnat hamna mitt i skogen och så illa som den låg.  Genast bröt jag loss den mossiga stubben från marken och tog bort ytterligare en gren som låg över fågeln.

This Saturday I found a kite under a mossy stump in our forest. How it got there is not possible to figure out. Mille led us to him.

Gladan 002

Den rörde sig inte. Men, den andades. Hundarna skällde något fruktansvärt och min man fick hålla tillbaka dem hårt. Jag samlade ihop vingarna och lyfte försiktigt upp gladan – den vägde till synes ingenting. Den tittade på mig hela tiden med vidöppna ögon, näbben på glänt och tungan långt ute. Hur länge hade den legat där?

As I carefully removed the stump I saw him breathing and looking at me – this beautiful bird of prey. How on earth had it got there?

Gladan 13 april 004

Väl vid bilen fortsatte jag prata med den med lugn röst och vi gjorde upp om – han och jag – att visst skulle vi klara det här! Hemma hos oss kom sonen och dottern ut och tittade och fotograferade. Sonen hämtade vatten och droppade försiktigt på fågelns tunga. Gladan visade att han uppskattade det och ville ha mer. Hela vägen till viltvårdaren låg han sen stilla och lyssnade. Vred huvudet så att han kunde se mig.

Många tankar hann fara genom mitt huvud och först nu blev jag orolig och ledsen. Kanske något var brutet. Kanske han inte skulle klara sig. Min man menade att det nog inte fanns mycket liv kvar i fågeln.

The stump removed I took the bird in my arms and carried it to the car. All the time he was looking at me and I tried to speak to him softly to make him trust me. Back home my son and daughter came out to see him, took some pictures and gave him some water. On the road to the game keeper I was a bit sad and worried. Were we going to lose this beauty?

Gladan 006

Framme hos viltvårdaren blev gladan utlyft ur bilen och direkt reste han sig stolt upp – säkert kände han att denne man visste vad han gjorde!

At the game keeper’s the kite was taken out of the car and rose majestically in the firm grip of that capable man.

Gladan 010

Den här fågeln hade säkert legat där i skogen något dygn. På ryggen var fjädrarna tilltufsade och en del av dem saknades helt så att man kunde se skinnet.

He told us that the bird must have been lying  there for maybe 24 hours or more. On his back feathers were destroyed or missing and he was rather cold and stiff.

Gladan 009

Viltvårdaren började plocka lite i fjäderdräkten och vecklade ut fågelns stora vingar. Inget brutet! Jag kände ett spirande hopp – kanske den hade en chans ändå!

When the game keeper unfolded the great wings of the bird, he saw that nothing was broken. I got a spark of hope that he might survive this ordeal!

Gladan 011

Den typiska, rostbruna kluvna stjärten. Så ofta dessa fåglar svävar ovanför vår tomt och över de ängar vi brukar gå! Deras rop är omisskännligt.

The typical, rusty brown, forked tail.

Gladan 020

Som tur var hade jag vantar denna dag, för klorna är inte att leka med. Viltvårdaren berättade att fågeln i regel är väldigt snäll med näbben, men klorna kunde ha gjort skada.

Luckily I had gloves on this day, because the claws can be nasty.

Gladan 017

Gladan (Milvus milvus) är en av de allra vackraste rovfåglarna – inte minst på grund av sina färger. Den är större än ormvråken och mäter ca 65 centimeter totalt.

The kite is among the most beautiful birds of prey – not least because of its magnificent colours. He is bigger than the buzzard and about 65 cm in all.

Gladan 022

Gladan är en professionell segelflygare och vickar och skruvar ideligen på den långa, kluvna stjärten under flygningen. Den är mest en as- och avfallsätare. I boet, högt uppe i ett träd,  hittar man oftast tre ägg på en bädd av papper och tygtrasor. Om du blivit av med uthängd tvätt kanske du hittar den här!

He is a professional glider and all the time moving his tail during the glide. In his nest, high up in a tree,  you will find about three eggs resting on a bundle of paper and cloth. If you have got some laundry missing from your garden, you might find it here…

Gladan 025

I september går flytten till Medelhavsländerna och i mars är gladan tillbaka hos oss. En del övervintrar i södra Skåne.

När jag var ung var gladan på tillbakagång och ganska sällsynt, men på senare år har den kommit tillbaka igen. Förmodligen på grund av att jordbruksgifter och annan miljöförstöring minskat.

Efter någon dag ringde jag viltvårdaren för att få veta hur gladan mådde. Han hade då ätit kyckling och mådde bättre, men tyvärr hade han inte kunnat använda sin vänstra vinge och röntgen var nästa steg. Trots allt är jag lycklig över att ha gett honom en andra chans.

Vart vänder du dig i liknande fall? Läs om närmsta ombud här.

In September the kites migrate to the Mediterranian and they are back again in Mars. Some stay the winter in Skåne.

Sunday afternoon I called the game keeper to find out how the kite was doing. He had eaten some chicken and felt better, but unfortunately he hadn’t been able to move his left wing properly, so they were going to do an x-ray next. Anyway I am very happy that I was able to give him a second chance.

Weekly Photo Challenge: Change

Förändring är utmaningen att visa. Med en enda bild. Såhär såg mitt hus inte ut förra veckan, och nästa vecka kommer det inte att se ut såhär heller…

The WordPress’s topic of the week is Change, If I should share one picture of change right now, it is this one:

Fasaden huset 002

This is not the way my house looked last week and this is not the way it will look next week… Changes!