Weekly Travel Theme: Liquid

Liquid, eller vätska, flytande, genomskinlig…ja, vatten tänker jag på , naturligtvis. Ailsas tema den här veckan tolkar jag som följer!

Water is essential to life on earth, and here are some of my liquid choices in Ailsas travel theme this week . Click the link and see more liquids from all over the world!

Special Photo Challenge: Inspiration

Mitt i veckan blir utmaningen att fundera på vad som inspirerar en del – mig till exempel – att blogga. Bild önskades på mig när jag befinner mig i sagda inspirerade tillstånd…

Inspiration? Naturen förstås, helst ensam då, eller på vandring med son eller dotter. Eller bara sitta och vara, utan att säga så mycket. Hundarna förstås, men på det har jag ingen talande bild där jag själv är med…Humor är ett av livets under – den håller mig levande och frisk. Resor förstås, till nya platser med spännande människor och händelser. Och så fotografering. Dessa fruktlösa försök att hålla fast ögonblicket, det fantastiska, som inte låter sig fångas som det verkligen syns och känns. Inte ens om jag försöker sätta ord till bild…

Det finns inte många bilder på mig själv eftersom jag brukar stå bakom kameran. Något fann jag, och jag sänder tack till man och barn för att jag fått leta i era arkiv.

WordPress asks: What inspires me to blog ? Well, Nature does – and then, I’d rather be alone… Travelling with my family near and far, experiencing new people, new places. Humour – joy and wonder. Walking alone or with my son or my daughter – just sitting, contemplating life and its quiet wonders. Alone, together, in silence. Photographing, in futile attempts to make some of those great moments last. Maybe the photos cannot make you see what I saw or feel what I felt, but still…If I really try, if I put in some words too, then maybe you will get a hint…a touch of that untouchable feeling I had…?

There are not many photos of me as I am usually the one behind the camera, but I have searched – and I have found. Some. Thank you husband and children!

Varierad och skön arkitektur i Madrid

Jag tycker mycket om arkitekturen i Madrid. Allt från det gamla till den fullständiga explosion av stilar man kunde följa längs Gran Vía. Det blev som vanligt många och långa promenader – från tidig morgon till sen kväll. Här kommer en liten skön kavalkad som avslutas med det magnifika Kristallpalatset.

Fyra grader

Vid frukostbordet smakade ingenting. Under det varma täcket hade jag just frusits stel av den neutrala radioröstens ord. Forskare förutspår nu att temperaturen på vår jord kan komma att stiga med fyra grader istället för tidigare förväntade två. Den stora faran förvandlades i ett slag, med en enda extra bokstav, till katastrof.

Och fastän vi hel tiden vetat, så vad har vi gjort? Lagt locket på. Fortsatt köpslå med livet. Oljemagnaterna flyter effektivt fram i lobbykorridorerna, de goda alternativen köps upp och tystas ner. Inom alla områden. Enligt trovärdiga källor jag själv känner till kan man till exempel bota i stort sett alla allergier med en spruta eller två…men – locket på – hur skulle det då gå med den lukrativa läkemedelsindustrin?

Ingen levande varelse är mera idiotisk än människan. Ingen skulle i full fart köra på mot avgrunden med alla sinnen vakna. Men, vi fortsätter genom allén av blinkande röda lampor – öronproppar och ögonbindel på. Och vi saktar inte ner – vi gasar istället. Tyvärr har vi avlägsnat oss alltför långt från vår ursprungliga känslighet för och samhörighet med naturen, så, om något sinne stympas träder inte längre de andra sinnena in och kompenserar. En allvarlig brist i den inbyggda överlevnadshandboken.

Kanske vi som ras varken är värda eller kapabla att leva kvar här?

WordPress Weekly Photo Challenge: Green

Grönt är min favoritfärg. Experterna anser att den verkar lugnande på oss människor – vi bör måla våra sovrum i grönt. De senaste forskningsrönen när det gäller sjukhusmiljöns betydelse för patienters tillfrisknande visar att naturbilder på väggarna befrämjar ett snabbare sådant. Och, vi bör äta mera grönt. Själv tycker jag också att den gröna färgen står för liv och skönhet.

Tack, WordPress för ännu ett intressant tema! Mitt problem den här gången var att inte ösa på med alla mina bilder på träd, blommor och gräs. Såhär blev resultatet!

Green – my favourite colour. So, what can I do but ramble around in my photo galleries trying not to throw in all my trees and grasses and flowerbeds and…

Green is a very basic colour that we truly need in our lives. If you ask the experts on decorating a house, repainting your bedroom and more – they will recommend green as a soothing and stabilizing colour. We also know from scientists that pictures of landscapes and nature will help our hospitalized patients to a speedier recover.

So, thank you WordPress for this health supporting mission! Go Green!

Weekly Travel Theme: Mystical

För mig är mystik och mystisk mest förknippat med djupa skuggor i djupa skogar. Ailsas Travel Theme får mig att genast plocka fram den subtropiska regnskogen på Nya Zeeland. Sen har jag också stor respekt för vatten. Djupa vatten inte minst. En resa till Barcelona fick mig att också se mystiken i flygande vatten…för, vad döljer sig därunder vattenkaskaden? Egentligen? Fantasin är en härlig gåva till oss människor!

Enlighten yourself at Ailsa’s Travel Theme: Mystical. Because…many of us find this Mystical in the deep shadows of the forest where strange and beautiful creatures hide, under the roots of the giant trees or under the rich moss and leaves. Even in strange and foreign waters things Mystical reigns…

Walking further into the subtropical rainforest, the remains of old giants seem to grin at you …

Sometimes they even – or almost – come alive…

…and it is so dark and shady that you feel the tangible presence of those old spirits surrounding you.

And you wonder – who, or what, is out there?

Wild Weekly Photo Challenge – Sunset

Den här veckans utmaning i onlinemagasinet Let’sBeWild handlar om solnedgång, Sunset. Först tyckte jag inte att jag hade något att delta med – alla har fotograferat solnedgångar så länge möjligheten att fotografera har funnits. Vad finns mer att säga? Men, förra julen blev en alldeles ny upplevelse för mig och min familj. Dottern skulle volontärarbeta på Nya Zeeland – mitt drömland från det jag var ca 12 år och hade en brevvän där. Så vi åkte hela familjen.

Jag har visat bilden förut, men solnedgången över vulkanen Mount Ruapehu kanske tål att tittas på en gång till? I alla fall för mig. Det var en mycket speciell julafton för oss.

Titta gärna in på länken och beundra alla fina foton från världen över!

This week’s Let’sBeWild photo challenge’s topic is Sunset. ”I don’t really have any photo to send”, was my first thought. But, I changed my mind. A memorable moment in my life – I’m sending a photo of my first Christmas Eve outside Sweden. Christmas has always been important to me, and it had to be spent at home with my entire family.

Last Christmas changed everything though. Our daughter was leaving for voluntary work in a nature protection project in New Zealand, and NZ has always been the country of my dreams ever since I was about twelve years old and had a penfriend there. She sent me the most wonderful photo calendars  – and I was lost. This country seemed to have it all! From fiords and glaciers to hot springs and volcanoes.

”It’s now or never”, I thought. So, I made it a ”now”.

This photo was taken at Lake Taupo, Christmas Eve 2011. Mount Ruapehu is the volcano on the other side of the lake, and that’s where some of the scenes from The Lord of the Ring was shot. As we all are big LOTR fans, this made it even more special to us.

Nostalgi

Om du någonstans inuti förblir ett barn kommer många dörrar att stå öppna för dig.

På Plaza Mayor i Madrid finns mycket som tilltalar barn – och vuxna. Här samlas man och lyssnar på musik, tittar på allehanda skojares uppträdanden och naturligtvis på alla levande statyer. Uteliggare finns även här, och en bronsfigur av symbolen för Madrid – björnen.

Någonstans i gömmorna har jag säkert kvar receptet på jättesåpbubblorna vi gjorde varje sommar i stugan…Härligt hade vi det då, när barnen var små.

Spanska godingar!

Katter i all ära, men hundar mötte jag många fler i Madrid. De kom gärna två och två – och inte sällan betydligt fler tillsammans. Ofta sprang de disciplinerat helt lösa mitt i vimlet av människor och bilar. Inte alltid fanns någon husse eller matte att hitta i närheten… och någon gång vågade man knappt titta på den där lille, lille som kryssade mellan alla stora faror. Nästan aldrig syntes två av samma ras – nej massor av olika raser var representerade. Inte ovanligt i en och samma hund.

Barn och hundar, ja, de är man som mamma eller pappa, husse eller matte till, väldigt stolt över. Inte någon sa nej om jag ville fotografera deras älskling. Nu frågade jag naturligtvis inte alla, men ibland var jag tvungen… Många skinande ansikten och glada leenden fick jag. De flesta vill få sin hund att stå eller sitta fint, så det gäller att plåta innan det blir alltför onaturligt. Men, vem vill inte visa sig från sin bästa sida? Många hundar älskar att bli fotograferade.

Bara på den här lilla kavalkaden finns allt från pudel till bulldog och vinthund.  Allt från en tolv veckors valp till en gammal trotjänare på tolv år. Och alla var de djupt älskade och i fin form. Klicka på vilken bild som helst och kör igång bildspelet!